کانادا دارای یک سیستم تعلیمی گسترده و کامل است که عملا توسط استان‌ها به ریاست برنامه و مدیریت محلی اداره می‌شود. با اینکه بعضی جنبه‌های سیستم تعلیمی در مناطق مختلف کانادا متفاوت است، اما به دلیل کنترل دولت فدرال، استانداردهای تعلیمی در کشور به طور گسترده یکپارچه هستند.

در کانادا، هم تحصیلات دولتی و هم تحصیلات خصوصی وجود دارد. دولت کانادا به طور چشمگیری منابع مالی برای تعلیم از مرحله مهد کودک تا دانشگاه اختصاص می‌دهد؛ به طور متوسط ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را برای تعلیم اختصاص می‌دهد. بنابراین، کانادا بیش از دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) در زمینه تعلیم هزینه می‌کند.

مدرسه در کانادا

به طور کلی تمامی مدارس کانادا تعلیم به دانش‌آموزان از سن ۵ سال تا ۱۷ یا ۱۸ سال را پوشش می‌دهد. اما در استان‌های مختلف، سرانجام دانش‌آموزان در سطوح مختلف تفاوت دارد:
• مدارس ابتدایی کانادا شامل سطوح ۱ (یا پیش دبستانی) تا ۴، ۵، ۶ و یا گاهی به سطح ۷ می‌رسد.
• مدارس متوسط کانادا شامل سطوح ۵، ۶، ۷ و ۸ هستند، با این حال این سطوح به منطقه و مدرسه بستگی دارد.
• دبیرستان مقدماتی کانادا شامل سطوح ۷، ۸ و گاهی ۹ می‌شود و تقریبا دانش‌آموزان را برای ورود به دبیرستان آماده می‌کند.
• دبیرستان کانادا شامل سطوح ۸، ۹ یا ۱۰ تا ۱۲ است، به جز برای موارد تحصیل در استان کبک که ستاد ۷ تا ۱۱ تعلیم می‌دهد.
عموما، ساعات تعلیم در طول روز ۵ تا ۶ ساعت است به جز پیش دبستانی که تقریبا نیمی از روز را تشکیل می‌دهد. سال تعلیمی از ماه سپتامبر تا ماه ژوئن می‌شود. با این حال، برخی مدارس دوره تعلیمی چندماهه نیز ارائه می‌دهند.
بر اساس سیستم تعلیمی کانادا، دانش‌آموزان خارجی برای تعلیم در مدارس دولتی کانادا باید بین ۱۰ تا ۱۴ هزار دلار در سال پرداخت کنند. البته هزینه مدارس خصوصی بیشتر از این مقدار است.
پس از پایان دوره دبیرستان در کانادا، مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا شروع می‌شود. با این حال در حال حاضر بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به دوره های کوتاه مدت در کالج‌ها و یا مراکز فنی مراجعه کنند تا بتوانند مهارت‌های مرتبط با بازار کار را در مدت کوتاهتری از زمان بدست آورند.

فرصت تعلیمی برای کودکان از ۵ سالگی در کانادا ایجاد شده است. با این حال، در استانهای کبک و انتاریو، تعلیم کودکان یک سال زودتر شروع می‌شود. بسته به قوانین استان، مرحله کودکستان ممکن است اختیاری باشد. در کل، جدول زیر محدوده سنی کودکانی که باید در مدرسه کانادا حضور یابند را نشان می‌دهد. لطفا توجه داشته باشید که شرایط تعلیم در خانه که در کانادا یک سیستم تعلیمی قانونی است، در مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد.

تحصیل در دبیرستان کانادایی

شاگردان دبیرستانی سال‌های سوم و چهارم و کسانی که نمره دیپلم آنها کمتر از حد استاندارد برای پذیرش در دانشگاه کانادا است، قادرند نخست دیپلم دبیرستان کانادایی خود را از یک دبیرستان کانادایی دریافت کرده و سپس برای دانشگاه اقدام نمایند. زمان تعلیم در دبیرستان به تاریخچه تعلیم دانشجو و نمره‌های قبلی آنها بستگی دارد و معمولاً بین ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد.

تحصیل پس از دوره‌ی متوسطه

کانادا با ارائه یک شبکه وسیع از کالج‌ها و دانشگاه‌ها، مناطقی از بهترین فرصت‌های تعلیمی در مقاطع دانشگاهی را به مردم جهان ارائه می‌دهد. در خرج هیچ راه نظامی، دانشگاه‌های بین‌المللی تعداد زیادی در شهری و روستایی وجود دارد. مدارک تعلیمی اعطا شده توسط دانشگاه‌های کانادا به‌طور معمول در دانشگاه‌های جهان به صورت معادل شناخته شده و پذیرش می‌شوند. هر سال تعلیمی در مرحله دانشگاه معمولاً از ماه سپتامبر شروع می‌شود و تا آوریل یا می ادامه می‌یابد و از دو نیمسال یا ترم تشکیل می‌شود. بسیاری از مؤسسات دانشگاهی امکان برگزاری کلاس‌ها در ماه‌های تابستان به عنوان نیم‌سال سوم را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. به‌طور کلی دانشجویان می‌توانند یک نیم‌سال تعلیمی را در دانشگاه از ماه سپتامبر یا ژانویه شروع کنند. کلاس‌های کالج ممکن است در طول سال برگزار شوند و دانشجویان باید بتوانند هر زمانی از سال برای دنبال کردن کلاس‌های آماده باشند.

تعلیمات فوق‌لیسانس و دکترا در کانادا شامل 3 بخش است:
• دانشگاه و تکنیک‌های پلی
• موسسات فنی در کانادا
• کالج‌ها در کانادا

تحصیل در کالج‌های کانادا

افرادی که علاقه‌مند به تعلیم در مواردی مانند فنی، مهندسی، فناوری، و هنر هستند، می‌توانند پذیرفته شوند زمان تعلیم در دوره‌های کالج ۲ تا ۴ سال است. افرادی که مدرک زبان انگلیسی ندارند، باید ابتدا در دوره‌های زبان کالج شرکت کنند. حتی اگر پذیرفته‌شدن از کالج‌های معتبر کانادا، احتمال دریافت ویزای تحصیلی برای ایرانیان که در دوره‌های کالج تحصیل می‌کنند، خیلی بالا نیست.

تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا بایستی دارای معدل بالا و نمره زبان انگلیسی باشند. پذیرش مقطع لیسانس بستگی به سابقه تحصیلی و معدل متقاضی دارد. پذیرش لیسانس در تمامی رشته‌ها و دانشگاه های کانادا انجام می‌گیرد. در صورتی که متقاضی دارای نمره زبان کافی برای دانشگاه مورد نظر نباشد، بایستی ابتدا در دوره زبان دانشگاه شرکت نماید. دوره لیسانس در کانادا اگر تمام وقت باشد معمولا ۳ تا ۴ سال به طول می‌انجامد. برای پذیرش در مقطع لیسانس در کانادا متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی معتبر باشند. در برخی از استان‌ها متقاضی می‌تواند دوره پیش دانشگاهی نیز را در کشور کانادا سپری کند که معمولا ۲ سال خواهد بود.

اطلاعات بیشتر در مورد دوره لیسانس در کانادا

تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری در کانادا

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در کانادا، بایستی دارای معدل بالای ۱۳ و مدرک IELTS با نمره حداقل ۵ و گاها مدارک GRE و GMAT برای برخی از رشته‌ها باشند. پذیرش فوق لیسانس و دکتری در تمامی رشته‌ها ممکن است.

سیستم ترانسفر واحد های درسی در کانادا

بسیاری از کالج‌ها و پلی تکنیک‌ها طبق توافقنامه ای که با دانشگاه های کانادا دارند این امکان را به متقاضیان می‌دهند که واحد های درسی پاس شده در کالج یا پلی تکنیک را به دانشگاه‌ها منتقل کنند. این روش در کانادا بسیار مرسوم است و متقاضیانی که از نظر صلاحیت علمی و یا زبان در حد دانشگاه خاصی نیستند، ابتدا وارد دوره کالج شده و با داشتن شرط معدل مشخص در کالج (که دانشگاه مورد نظر مشخص می‌کند) می‌تواند واحد های پاس شده را به دانشگاه ترانسفر کند. این روش در بین دانشجوهای بین‌المللی نیز کاملا مرسوم است و دانشجو با ورود به کالج می‌تواند در محیط ساده تر، کمتر آکادمیک و ارزانتر کالج وارد شده و پس از گذراندن یک یا دو سال و البته داشتن شرایط معدل و زبان دانشگاه مورد نظر، در آنجا ادامه تحصیل دهد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه ترانسفر واحد های درسی در کانادا دارید،

تحصیل به زبان‌های انگلیسی و فرانسه

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تحصیل به یکی از دو زبان رسمی کانادا یعنی انگلیسی یا فرانسه را انتخاب کنند. برخی مؤسسات آموزشی دروس را به هر دو زبان ارائه می‌کنند. هر چند برای حضور در هر یک از سطوح تحصیلی تسلط کامل به هر دو زبان ضرورتی ندارد. در بیشتر بخش‌های کانادا، زبان ‌اصلی تحصیل در سطح مدرسه، انگلیسی است. با این حال آموزش به زبان فرانسه نیز در سطحی گسترده در سراسر کشور ارائه می‌شود. فارغ از زبان اصلی آموزش، معمولاً انگلیسی یا فرانسه به عنوان زبان دوم از سنین آغازین به کودکان تدریس می‌شود. معمولاً در کبک دانش‌آموزان باید تا پایان دوره‌ی دبیرستان به زبان فرانسه تحصیل کنند. البته استثنائاتی نیز وجود دارند که به واسطه‌ی آن‌ها کودک می‌تواند مجوز شایستگی برای درس خواندن به زبان انگلیسی را کسب کند. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • اگر پدر یا مادر کودک تحصیلات مقدماتی را در کانادا به زبان انگلیسی سپری کرده باشند.
  • اگر کودک یا یکی از خواهر و برادرهایش بیشتر مدت تحصیل در مقطع ابتدایی یا دبیرستان را در کانادا به زبان انگلیسی سپری کرده باشند (در صورتی که پدر یا مادر کودک شهروند کانادا باشد).
  • اگر پدر یا مادر کودک بعد از تاریخ ۲۶ آگوست سال ۱۹۷۷ در کبک به مدرسه رفته باشند و در آن زمان توانسته‌اند واجد شرایط تحصیل به زبان انگلیسی شوند (در صورتی که پدر یا مادر کودک شهروند کانادا باشند).

علاوه بر این موارد، کودکانی که والدین آن‌ها به دلایلی مثل مجوزهای تحصیلی یا کاری موقتاً در کبک حضور دارند نیز می‌توانند در مدارس انگلیسی‌زبان حاضر شوند. با این حال به‌طور کلی، زمانی که تازه واردان به کشور کانادا در کبک اقامت می‌گزینند، فرزندان آن‌ها باید در مدارس فرانسه زبان حضور یابند. البته گزینه‌ی تحصیل در خانه به زبان انگلیسی نیز برای فرزندان آن‌ها در دسترس است.

تحصیل در دوره های زبان کانادا

متقاضیان تحصیل در دوره های زبان انگلیسی و یا فرانسه می توانند، پذیرش زبان از یکی از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سایر مراکز آموزشی زبان در کانادا دریافت کنند. مدت آموزش زبان بستگی به سطح زبان متقاضی دارد و از ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد. دوره های زبان در کالج‌ها، موسسات زبان کانادا و دانشگاه های کانادا برگزار می‌شود. جهت تحصیل در دوره های زبان در کانادا متقاضی گزینه های بسیار زیادی برای انتخاب دارد.

By admina

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *